
Zajęcia taneczne - jako alternatywna forma realizacji zadań wychowania fizycznego - obszar nr 2
W szkole odbywają się zajęcia taneczne dla dzieci starszych , a także dla dzieci młodszych. Zajęcia te cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów, dostarczają wiele radości i zadowolenia. Zajęcia tego typu posiadają dla dzieci w każdym wieku wielkie znaczenie, nie tylko wychowawcze, ale również zdrowotne, kształcą ogólną koordynację ruchową, oddziaływują dodatnio na pracę narządów wewnętrznych (płuc, serca) oraz na układ nerwowy. Poprzez zapamiętywanie kolejnych ruchów w zabawie lub tańcu, dzieci uczą się myślenia i koncentracji uwagi. Zajęcia wdrażają także do porządku i ładu, uczą szybkiej orientacji i podejmowania decyzji. Budzą chęć pokonywania trudności. Uaktywniają te dzieci, które wykazują bierną postawę w działaniu. Zbiorowe podejmowanie działań wpływają korzystnie na dzieci nieśmiałe i nie mające wiary we własne siły. Wszystkie formy zajęć umuzykalniających kształcą w dzieciach wrażliwość estetyczną, wzbogacają zamiłowanie do muzyki i ruchu przy muzyce. W trakcie zajęć dzieci zdobywają pewne umiejętności: uczą się słuchać, poruszać się zgodnie z muzyką w zabawie i tańcu.
Głównym celem zajęć było więc:
- wzbogacenie zainteresowania światem muzyki w jej różnych aspektach,
- wspomaganie dzieci w rozpoznawaniu ich własnych uzdolnień i możliwości.
Zajęcia taneczne pomogły dzieciom zdobyć następujące osiągnięcia:
- dziecko przyzwyczaja się do kontaktu z muzyką, śpiewem i tańcem,
- zna swoje możliwości i umiejętności,
- nabiera pewności siebie,
- umie dostosować się do rytmu w piosence i utworów instrumentalnych podczas zabaw rytmicznych,
- zna podstawowe kroki taneczne,
- zna reguły zabawy,
- uczy się współdziałania w grupie.
Na podstawie doświadczenia zdobytego podczas zajęć tanecznych mogę stwierdzić, iż dały one dzieciom następujące korzyści:
- podnoszą sprawność psychomotoryczną dziecka,
- kształtują otwartą i twórczą postawę oraz smak estetyczny dziecka, budzą zaciekawienie, rozwijają aktywność i wyobraźnię,
- uczą aktywnych działań, w których dziecko może poczuć radość z zabawy ruchem i muzyką,
- wnoszą swobodną i wesołą atmosferę do grupy, wyzwalają pozytywne przeżycia,
- dają dziecku możliwość znalezienia miejsca w grupie i przeżywania sukcesów, jednocześnie wzmacniają dziecięcą wiarę we własne możliwości, dają poczucie pewności siebie i samodzielności,
- odprężają psychicznie, relaksują, rozweselają,
- ćwiczą i usprawniają spostrzegawczość, refleks, koordynację wzrokowo – ruchową, orientację przestrzenną, kształcą świadomość własnego ciała, kształtują świadomy ruch, oddech,
- uczą dzieci słuchać reagować ruchem na muzykę, odbierać jej nastrój, uczą tańczyć,
- umożliwiają poznanie zagadnień rytmicznych poprzez ruchowe ich wykonanie, ćwiczą poczucie rytmu,
- zapobiegają wadom postawy oraz mają wpływ na ich korygowanie.
- umiejętność prezentowania układu przed publicznością
Zajęcia taneczne w klasie IV - My też tańczymy poloneza