REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Potoczku
Uchwalono na podstawie:
1) art. 73 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
2) Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Potoczku.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, realizującym jej zadania statutowe dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. W skład rady pedagogicznej wchodzą:
1) dyrektor szkoły,
2) wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
4. Do głównych zadań rady pedagogicznej należy:
1) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
2) śródroczne, roczne i końcowe analizowanie oraz ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki, a także materialnych warunków pracy szkoły,
3) uchwalanie i zatwierdzanie wewnątrzszkolnych aktów normatywnych zgodnych
z przepisami prawa,
4) współpraca z innymi organami szkoły,
5) kształtowanie właściwych postaw etycznych, zawodowych i obywatelskich swoich członków.
Rozdział II
Kompetencje rady pedagogicznej
§ 2.
1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, w tym zgody na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach, postanowienia o promowanie do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu obowiązkowego,
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły oraz radę rodziców,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,
7) ustalanie regulaminu swojej działalności,
8) przygotowanie projektu statutu szkoły albo jego zmian.
2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) programy zaproponowane przez nauczycieli z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły,
6) szkolny programu wychowawczo-profilaktyczny,
7) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
8) ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz innych niż określone w sprawie organizacji roku szkolnego,
9) delegowanie przedstawiciela rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
10) powierzenie stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
11) odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego,
12) ustalenie oceny pracy dyrektora szkoły,
13) możliwość wystąpienia z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
14) wybór przedstawiciela rady pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
15) zgłaszanie i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli,
16) wniosek do kuratora oświaty w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły,
17) przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,
18) propozycje form realizacji zajęć wychowania fizycznego,
19) zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki,
20) analizę osiągnięć edukacyjnych ucznia niepełnosprawnego co do przedłużenia okresu nauki na każdym etapie kształcenia co najmniej o jeden rok,
21) ustalenie warunków przeprowadzania sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, jeżeli program nauczania realizowany w szkole lub oddziale wymaga od kandydatów do szkoły szczególnych indywidualnych predyspozycji,
22) wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju
23) szczegółowe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty ucznia, który był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej, sytuację kryzysową lub traumatyczną.
Rozdział III
Zadania przewodniczącego i członków rady pedagogicznej
§ 3.
1. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania w formie komunikatu.
2. Przewodniczący rady pedagogicznej zobowiązany jest do:
1) realizacji uchwał rady pedagogicznej,
2) analizowania stopnia realizacji uchwał rady pedagogicznej,
3) wstrzymania wykonania uchwały rady, jeśli jest ona niezgodna z przepisami prawa,
4) dbania o autorytet rady pedagogicznej,
5) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady oraz ochrony ich praw i godności,
6) zapoznawania członków rady pedagogicznej z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.
§ 4.
1. Każdy członek rady pedagogicznej zobowiązany jest do:
1) czynnego uczestnictwa we wszystkich posiedzeniach i pracach rady pedagogicznej oraz jej komisji i zespołów, do których został powołany,
2) przestrzegania postanowień prawa oświatowego, wewnętrznych uregulowań prawnych szkoły oraz zarządzeń dyrektora szkoły,
3) zapoznania się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu rady i potwierdzenia tego własnoręcznym podpisem, także wtedy jeśli nie był obecny na posiedzeniu rady,
4) realizowania prawomocnych uchwał rady także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
5) składania przed radą pedagogiczną sprawozdań z realizacji przydzielonych zadań,
6) nieujawniania spraw omawianych na posiedzeniach rady pedagogicznej, w szczególności tych, które objęte są tajemnicą służbową, mogą naruszyć dobra osobiste bądź godność uczniów, ich rodziców lub pracowników szkoły,
7) współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady pedagogicznej,
8) godnego zachowania w trakcie posiedzeń rady pedagogicznej, umożliwiającego sprawną realizację przyjętego porządku posiedzenia,
9) prezentowania postawy służącej kreowaniu pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku.
2. Członek rady pedagogicznej ma prawo do:
1) wypowiadania własnej opinii na każdy omawiany temat, pod warunkiem, że nie narusza to praw i godności osobistej innych członków rady,
2) udziału w pracach zespołów i komisji rady,
3) zgłaszania uwag lub wniosków do projektów i uchwał dotyczących sfery organizacyjnej i materialnej szkoły oraz innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
Rozdział IV
Szczegółowe zasady działania rady pedagogicznej
§ 5.
1. Zebrania rady pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym na początku roku
szkolnego harmonogramem oraz w miarę bieżących potrzeb, w tym:
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego,
2) w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów,
3) po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. Zebrania mogą być organizowane:
1) z inicjatywy dyrektora szkoły,
2) na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
3) na wniosek organu prowadzącego szkołę,
4) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
3. Przewodniczący o terminie i proponowanym porządku zebrania powiadamia wszystkich członków rady pedagogicznej przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
4. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane również w trybie nadzwyczajnym na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą oraz z inicjatywy:
1) przewodniczącego rady pedagogicznej,
2) organu prowadzącego szkołę,
3) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
5. Wystąpienia o organizację zebrania rady pedagogicznej w trybie nadzwyczajnym powinny określać przyczynę zorganizowania zebrania oraz pożądany termin jego przeprowadzenia.
6. Nadzwyczajne zebranie rady pedagogicznej może być zorganizowane w dniu powiadomienia.
7. W uzasadnionych przypadkach lub w czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły rada pedagogiczna może obradować zdalnie z wykorzystaniem narzędzi komunikacji elektronicznej.
8. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły przewodniczący o terminie i proponowanym porządku zdalnego posiedzenia rady może powiadomić jej członków na 2 dni przed posiedzeniem.
9. W szczególnych przypadkach losowych członek rady pedagogicznej może być zwolniony z udziału w posiedzeniu, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły.
§ 6.
1. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w tej części zebrania rady pedagogicznej, która dotyczy zakresu ich spraw.
3. Osoby zaproszone, niebędące członkami rady pedagogicznej, nie biorą udziału w głosowaniach.
§ 7.
4. Rada w celu usprawnienia swojej pracy może powoływać spośród swoich członków zespoły lub komisje zadaniowe.
5. Ich pracą kieruje przewodniczący, powołany przez radę lub komisję na wniosek przewodniczącego rady.
6. Komisja, zespół informuje radę o wynikach swojej pracy, formułuje opinie, wnioski do
zatwierdzenia przez radę pedagogiczną.
§ 8.
Rada wybiera ze swojego grona komisję uchwał i wniosków, której zadaniem jest:
1. zbieranie wniosków zgłoszonych przez członków rady pedagogicznej,
2. pomoc przewodniczącemu rady w kwestiach związanych z właściwym uwzględnieniem wniosków i sprawnym przeprowadzeniem głosowań,
3. nadawanie właściwej formy projektom uchwał rady i zgłoszonych do uchwał poprawek,
§ 9.
1. Porządek zebrania zatwierdza rada pedagogiczna.
2. Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).
3. Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania członkowie rady pedagogicznej mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
4. Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący rady.
5. Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie rady pedagogicznej.
§ 10.
1. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
2. Protokolantów wybiera przewodniczący rady pedagogicznej spośród członków rady.
3. Procedura sporządzania protokołu zebrania polega na:
1) sporządzeniu przez protokolantów notatek z przebiegu posiedzenia rady pedagogicznej,
2) opisaniu przez protokolanta przebiegu rady, najpóźniej w ciągu 7 dni od daty zebrania,
3) udostępnieniu w sekretariacie projektu protokołu członkom rady do wglądu:
a. członkowie rady, w ciągu 7 dni od daty udostępnienia protokołu, zapoznają się z jego treścią,
b. członkowie rady, mają prawo zgłoszenia poprawek do treści protokołu do protokolanta lub przewodniczącego rady,
4) zatwierdzeniu ostatecznego tekst protokołu przez radę na kolejnym posiedzeniu poprzez głosowanie:
a. przed zatwierdzeniem przewodniczący rady informuje o zgłoszonych poprawkach do treści protokołu, a rada rozstrzyga o ich wprowadzeniu,
b. po wprowadzeniu/odrzuceniu poprawek rada w głosowaniu zatwierdza protokół,
5) wydrukowaniu protokołu, parafowaniu każdej z ponumerowanych stron i podpisaniu każdego protokołu przez protokolanta oraz przewodniczącego rady pedagogicznej,
6) zapoznaniu się wszystkich członków rady z protokołem, co jest potwierdzone podpisem w odpowiedniej kolumnie na liście obecności.
§ 11.
Zasady gromadzenia i zabezpieczania protokołów:
1. Podstawową dokumentacją prac rady pedagogicznej jest księga protokołów, która zawiera protokoły wszystkich posiedzeń rady w danym roku szkolnym.
2. Księga ma formę zbioru wydruków protokołów sporządzonych w formie elektronicznej, a załącznikami do niej są uchwały, sprawozdania i inne dokumenty przygotowane przez dyrektora, komisje, zespoły i członków rady.
3. Numeracja stron protokołów na dany rok szkolny rozpoczyna się od posiedzenia plenarnego rady pedagogicznej rozpoczynającego rok szkolny.
4. W każdym nowym roku szkolnym nadana zostaje nowa numeracja stron.
5. Protokół każdego posiedzenia zawiera nazwę rady pedagogicznej, datę i miejsce zebrania, program i przebieg posiedzenia, imię i nazwisko protokolanta, imię i nazwisko przewodniczącego, listę obecności zawierającą imienny wykaz obecnych i nieobecnych członków rady oraz osoby zaproszone.
6. Po zakończeniu roku szkolnego przesznurowaną, opieczętowaną i podpisaną przez dyrektora księgę zaopatruje się opisem: „Księga protokołów rady pedagogicznej ....... w roku szkolnym ................, zawiera stron.........”.
7. Plik protokołów z danego roku jest zapisywany na nośniku elektronicznym i dołączony do księgi protokołów.
§ 12.
1. Na każdym etapie przygotowywania protokołów stosuje się przepisy prawa, szczególnie te dotyczące bezpieczeństwa danych.
2. Za zabezpieczenie protokołów rady pedagogicznej, ich trwałości, bezpieczeństwa treści oraz przechowywanie odpowiada dyrektor szkoły.
Rozdział V
Tryb podejmowania uchwał
§ 13.
1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Wykonanie uchwał powierza się dyrektorowi szkoły.
§ 14.
1. Rada pedagogiczna może podejmować decyzje:
1) w głosowaniu jawnym,
2) w głosowaniu tajnym,
3) poprzez aklamację.
2. W głosowaniach jawnych zapada większość decyzji rady pedagogicznej:
1) głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący rady,
2) członkowie rady głosują przez podniesienie ręki,
3) w przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
3. W głosowaniach tajnych podejmuje się uchwały:
1) w sprawach, w których wymagają tego przepisy prawa,
2) w sprawach personalnych dotyczących członków rady pedagogicznej i innych pracowników szkoły,
3) na zarządzenie prowadzącego zebranie,
4) na wniosek członka rady pedagogicznej poparty w głosowaniu jawnym przez co najmniej 1/2 liczby obecnych na zebraniu.
4. W celu ustalenia wyników głosowania tajnego rada pedagogiczna powołuje, w głosowaniu jawnym, trzyosobową komisję skrutacyjną.
5. Komisja sprawdza i rozdaje karty do głosowania oraz instruuje o technice głosowania.
6. Głosy oddawane są do urny w obecności co najmniej dwóch członków komisji.
7. Komisja liczy głosy i ogłasza wyniki głosowania, co odnotowuje się w protokole.
8. Opieczętowane przez komisję karty do głosowania przewodniczący rady pedagogicznej przechowuje do dnia zatwierdzenia protokołu.
9. Głosowanie przez aklamację można przeprowadzić zamiast głosowania jawnego, gdy wszyscy członkowie rady są jednomyślni w danej sprawie.
10. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły rada pedagogiczna może podejmować uchwały zdalnie lub w trybie obiegu dokumentów.
11. Przewodniczący wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa:
1) o wstrzymaniu wykonania uchwały przewodniczący niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego,
2) organ nadzoru pedagogicznego w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa,
3) rozstrzygnięcie organu nadzoru pedagogicznego w sprawie uchylenia uchwały jest ostateczne.
§ 15.
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
2. Zmiany w regulaminie mogą być dokonane w drodze uchwały rady pedagogicznej.