
Naukobus okazał się wielką atrakcją w naszej miejscowości...
W dniach 26 – 27 luty 2024r. gościło w naszej szkole Centrum Nauki Kopernik z Warszawy ze swoim Naukobusem. Przez dwa dni mieliśmy okazję poznać tajniki wiedzy poprzez eksperymentowanie. To przedsięwzięcie udało nam się zorganizować przy współpracy naszej zaprzyjaźnionej, sąsiedniej szkoły ZSCKR w Potoczku.
Naukobus okazał się wielką atrakcją w naszej miejscowości. Wystawę w sumie obejrzało 460 uczniów, z terenu gminy Potok Wielki w wieku od 6 do 19 lat. Towarzyszyło im 30 nauczycieli.
Uczniowie zwiedzali wystawę w grupach pod opieką nauczycieli. Liczebność grup i opiekę dostosowano do Naukobusowego regulaminu.
Uczniowie byli zaciekawieni eksponatami, niektóre z nich wzbudzały ogromny entuzjazm. Duże zainteresowanie (zwłaszcza wśród najmłodszych uczestników) wzbudził eksponat, w którym należało ułożyć w odpowiedniej kolejności organy wewnętrzne człowieka. Uczniowie zaciekawieni byli także działaniem kuli plazmowej, w jej wnętrzu umieszczona jest elektroda podłączona do źródła wysokiego napięcia, które wytwarza duże pole elektryczne, a ręka przyłożona do kuli efektownie przyciągała nitki wyładowania. Dobrze sprawdzały się doświadczenia dotyczące fali dźwiękowej, a także ruchome obrazy. Podczas zwiedzania uczniowie mogli zbadać szybkość własnej reakcji, słyszenie dźwięków, widzenie barw, dowiedzieli się jak powstaje film. Dzięki wystawie uczniowie poznali następujące zjawiska naukowe: twierdzenie Pitagorasa, teorie zachowania momentu pędu, zależność prędkości poruszania się walców od rozmieszczenia masy: oś obrotu – obwód. Pod koniec czasu przeznaczonego na zwiedzanie przeważnie wszystkich można było spotkać przy stolikach z różnymi modelami łamigłówek z klocków.
Uczniowie ocenili wystawę jako: inspirującą, ciekawą, dostarczającą wrażeń, była dla nich nowością ponieważ tylko niewiele osób było w CNK w Warszawie. Uczniowie docenili interaktywność doświadczeń, uznali wystawę za pouczającą, a przede wszystkim „fajną”.
Eksponaty interaktywne bardzo wspierają proces nauczania, w namacalny sposób pokazują zjawiska fizyczne, także te dotyczące biologii człowieka, czy praw matematycznych. Proste w obsłudze, z prostymi instrukcjami bardzo zaangażowały uczniów. Bardzo ważne było to, że uczniowie samodzielnie poznawali i wykonywali poszczególne eksperymenty. Mogli dotknąć, zakręcić, przesunąć, złożyć, własnymi rękami wykonać eksperyment, samodzielnie wymyślić, udoskonalić i, wreszcie, się nauczyć, a interaktywne stanowiska eksperymentalne sprawdzają się w tym celu idealnie.
Dzięki wizycie Naukobusu uczestnicy mogli się przekonać, że nauka jest niezwykle interesująca oraz potrafi bawić, zachwycać i wzbudzać entuzjazm.
Szkolny koordynator projektu: Monika Brzozowska