Tutaj powinien być opis

Jak motywować dziecko do nauki w systemie zdalnej edukacji?

DRODZY  RODZICE!

Za nami kolejny tydzień zdalnego nauczania …  Spróbujmy  spojrzeć na ten czas jako okazję do wzmacniania samodzielności dzieci (młodszych i starszych) i ich motywacji do nauki.

Czym jest motywacja?

Istnieje bardzo wiele definicji motywacji, najogólniej mówiąc motywacja to stan gotowości do podjęcia określonych działań związanych z zaspokojeniem potrzeb człowieka. Możemy powiedzieć, że jest to energia, wola do działania, nasz „wewnętrzny silnik” ale i wybór, wyrażający się w stwierdzeniu „Ja chcę”.

Dzieci tak jak dorośli potrzebują codziennej dawki motywacji do działania
i mierzenia się z trudnościami.

JAK POSTĘPOWAĆ, BY ZACHĘCIĆ DZIECI DO NAUKI ZDALNEJ?

  • Zapewnijmy odpowiednie miejsce do nauki.

Dziecko powinno mieć zapewnione własne miejsce, w którym może skupić się na wykonywanym zadaniu. Przed przystąpieniem do nauki dziecko powinno zadbać o miejsce swojej pracy: zaleca się by wywietrzyło pokój, przygotowało biurko/stół oraz potrzebne książki i przybory.

  • Zachęcajmy do systematycznej pracy.

Trudno jest w jeden wieczór odrobić lekcje z kilku dni, kiedy jednak naukę rozłoży się
w czasie, wówczas okazuje się, że opanowanie materiału nie jest tak trudne i czasochłonne, jak się obawialiśmy. Dzieci zachęcane do systematyczności zauważą, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi partiami jest bardziej efektywne i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.

  • Wzmacniajmy samodzielność dziecka.

Bardzo ważne jest, abyśmy nie wyręczali dzieci w odrabianiu lekcji. W sytuacji, kiedy prosi nas o pomoc, udzielmy wskazówek, wyjaśnijmy wątpliwości, ale nie podawajmy gotowych rozwiązań. Uczmy, że to dziecko jest odpowiedzialne za odrobienie prac domowych i swoją naukę. Samodzielne wykonanie pracy dostarczy dziecku satysfakcji i wzmocni jego wiarę we własne siły.

Chwalmy dziecko za wysiłek włożony w wykonanie zadania, nie tylko za efekty!

  • Współpracujmy ze szkołą.

Zgłaszajmy szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności (w tym trudności techniczne).

  • Pokazujmy autorytety.

Największą motywacją do działania dla większości bywają osiągnięcia innych osób – jest to namacalny dowód na sukces. Szukajmy autorytetów atrakcyjnych w oczach dziecka (np. ulubiony sportowiec, który skończył studia i zna języki obce). Zwracajmy uwagę na jego zainteresowania i pokazujmy pozytywne aspekty edukacji na przykładach znanych
i lubianych.

  • Dbajmy o bezpieczeństwo w sieci.

Zwracajmy uwagę na treści i strony, które przeglądają dzieci w Internecie. Należy czuwać nad kontaktami w sieci. Upewnijmy się, czy nasze dzieci nie przekazują treści dotyczących życia osobistego swojego i całej rodziny.

  • Nie krytykujmy swoich dzieci.

Wyśmiewanie i podkreślanie niepowodzeń ze strony rodzica – autorytetu – jest dla dziecka bolesne. Krytykowanie nie jest „hartowaniem” charakteru! Jeśli zależy nam na tym, by dziecko wierzyło we własne możliwości, miało zapał do pracy i podejmowania nowych aktywności postarajmy się zrozumieć jego trudności i pomagajmy je przezwyciężać.

  • Rozwijajmy pasje dzieci.

Dzieci chętniej uczą się tego, co lubią, co je interesuje. Wiedzę o zainteresowaniach i pasjach dziecka warto wykorzystać w motywowaniu. Wspierajmy rozwój zainteresowań. Nie wymagajmy od dziecka najlepszych ocen ze wszystkich przedmiotów, bądźmy wyrozumiali dla jego przedmiotowych upodobań.

  • Pobudzajmy ogólną motywację.

Warto wyjaśnić dziecku, do czego przyda się uzyskana wiedza. Dzieci powinny mieć świadomość, że edukacja jest praktyczna i czyni nasze życie łatwiejszym. Pamiętajmy, jeśli dziecko będzie wiedziało, jakie korzyści da mu edukacja, chętniej będzie się uczyło.

  • Kochajmy i akceptujmy swoje dzieci.

Dziecko wyrastające w miłości i akceptacji jest silniejsze, łatwiej radzi sobie w życiu. Wsparcie rodzica dodaje mu sił i zapału. Dziecko, które czuje się kochane, traktuje kochające je osoby jak autorytet, dlatego dzięki  temu łatwiej wpłynąć jest nam na dziecięcą postawę
i zmotywować do działania.

Zapewniajmy dzieci o swojej miłości, szczególnie w tych trudnych dla wszystkich chwilach.

  • Czego nie powinniśmy robić:

– nie porównujmy do starszego/młodszego rodzeństwa lub kolegów/koleżanek,

– nie straszmy, nie krytykujmy,

– nie stawiajmy wymagań ponad możliwości dziecka,

– nie podważajmy sensu nauki, pracy, kompetencji nauczycieli,

– nie przejmujmy obowiązków dziecka.

PAMIĘTAJCIE!

Motywujący rodzic szczęśliwego dziecka, które odnosi sukcesy:

  • interesuje się jego postępami,
  • wspiera, ale nie wyręcza,
  • motywuje,
  • docenia osiągnięcia,
  • podnosi samoocenę,
  • buduje w dziecku poczucie własnej wartości.